بر این اساس، رضای معاملی امری غیر از طیب نفس ذاتی و قصد است؛ زیرا قصد از صفات فعلی نفس و به تعبیری عمل نفس است و رضا و طیب نفس از صفات انفعالی نفس است در حالی که رضای معاملی در مقابل امتناع و خودداری است خواه این نوع رضایت ناشی از مقاصد نفسانی باشد یا در نتیجه الزام ملزم و اکراه مکرهی حاصل شود . البته این مطلب روشن است که این نظریه در مقابل نظریه مشهور فقیهان امامیه است که

مقالات و پایان نامه ارشد

 رضایت اولی و طیب نفس ذاتی را شرط نفوذ معاملات می‏دانند.

 




 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...