پایان نامه بررسی پیر و پیرمغان در آثار شاعران پیش از حافظ با محوریت سنایی، عطار و خواجو و مقایسه ی آن با حافظ |
![]() |
فصل اول: مقدمه………………………………………………………………………………………..1
- مقدمه، هدف و روش تحقیق……………………………………………………………………………..1
- ضرورت و پیشینهی تحقیق……………………………………………………………………………….5
- سؤالات پژوهشی……………………………………………………………………………………………..9
فصل دوم: کلیاتی درباره عرفان و تصوف…………………………………………………11
مقدمهای بر عرفان و تصوف……………………………………………………………………………..11
- تعریف تصوف…………………………………………………………………………………………..12
- وجه اشتقاق واژهی تصوف………………………………………………………………………….12
2-1-3- مهمترین مکتبهای تصوف…………………………………………………………………………..13
2-1-3-1- مکتب بصره…………………………………………………………………………………………….13
2-1-3-1-1-مکتب بغداد………………………………………………………………………………………….13
2-1-3-1-2- مکتب خراسان……………………………………………………………………………………..14
2-1-2- تصوف عابدانه و عاشقانه……………………………………………………………………………….15
2-2- ملامتیه و ملامتیان……………………………………………………………………………………………..23
2-2-1- شکل گیری ملامتیه………………………………………………………………………………………..23
2-2-2-بعضی از مهمترین اصول ملامتیان……………………………………………………………………26
2-2-3-انحراف ملامتیه……………………………………………………………………………………………..26
2-2-4-دو نمونه مشهور از ملامتیان………………………………………………………………………..27
2-3-قلندریه………………………………………………………………………………………………………………28
2-3-1-واژهی قلندر…………………………………………………………………………………………………..29
2-3-1-1- ریشه کلمه و اشتقاق آن…………………………………………………………………………..29
2-3-1-2- معنی واژهی قلندر……………………………………………………………………………………..30
2-3-2- رند و قلندر………………………………………………………………………………………………..36
2-3-3- آداب و سنتهای قلندریان…………………………………………………………………………..41
2-3-4- از مسجد به میخانه رفتن………………………………………………………………………………43
2-3-5- قلندریات…………………………………………………………………………………………………..44
- فصل سوم: مقدمهای بر مغ و ادبیات مغانه……………………………………………………..54
3-1-ریشه و اشتقاق مغ و مجوس…………………………………………………………………………….54
3-2-مغان چه کسانی بودند؟…………………………………………………………………………………….55
3-3-مغ در اصطلاح عرفانی……………………………………………………………………………………..58
- فصل چهارم: کلیاتی راجع به پیر………………………………………………………………….60
4-1-واژهشناسی پیر…………………………………………………………………………………………………60
4-2-ریشه واژهی پیر……………………………………………………………………………………………….61
4-3-پیر و ترکیبات آن………………………………………………………………………………………………..62
4-4-وظیفهی پیر………………………………………………………………………………………………………..62
4-5-شرایط پیر بودن………………………………………………………………………………………………..63
4-6-اهمیت پیر………………………………………………………………………………………………………..63
4-7- تشبیهات به کار رفته در باب پیر………………………………………………………………………..63
4-8- پیر ظاهری و باطنی………………………………………………………………………………………….64
4-9- پیر طریقت و پیر قلندری…………………………………………………………………………………..67
4-9-1- داستان شیخ صنعان………………………………………………………………………………………68
4-9-2- شیخ صنعان در غزلیات عطار…………………………………………………………………………70
4-9-3- شخصیت واقعی شیخ صنعان کیست؟……………………………………………………………..72
4-9-4-شیخ صنعان و منصور حلاج…………………………………………………………………………….73
4-10- مفاهیم اراده شده از پیر…………………………………………………………………………………….74
فصل پنجم: مشرب حافظ……………………………………………………………………………76
- بحث بر سر صوفی بودن حافظ………………………………………………………………………..76
5-2- اوضاع تصوف در زمان حافظ…………………………………………………………………………..76
5-3-حافظ، ملامتیه و قلندریه…………………………………………………………………………………….80
5-3-1- آیا حافظ ملامتی بوده است؟…………………………………………………………………………80
5-3-2- حافظ و قلندر……………………………………………………………………………………………..95
- انتقاد اجتماعی و ریاستیزی……………………………………………………………………………….97
- سبک حافظ……………………………………………………………………………………………………100
- تأثر حافظ از پیشینیان………………………………………………………………………………………106
5-6- 1- سنایی………………………………………………………………………………………….107
5-6-2-عطار……………………………………………………………………………………………..109
5-6-3-خواجو………………………………………………………………………………………….111
فصل ششم: مسئله پیر در دیوان حافظ…………………………………………………………116
نظر حافظ راجع به پیر……………………………………………………………………………………116
- لزوم وجود پیر…………………………………………………………………………………………..116
- لزوم اطاعت از پیر……………………………………………………………………………………..117
رویکرد حافظ نسبت به پیر…………………………………………………………………………117
- احساس سرگشتگی………………………………………………………………………………117
تخطئهی پیران عصر……………………………………………………………………………..118
- بحث بر سر پیر داشتن یا نداشتن حافظ……………………………………………….119
6-1-3-3-آفرینش پیر مغان……………………………………………………………………………………124
6-2- مباحثی راجع به پیر مغان………………………………………………………………………………126
6-5-1- معانی قاموسی و عرفانی پیر مغان………………………………………………………………..127
6-5-2- اظهار نظرها راجع به پیر مغان…………………………………………………………………….130
6-5-3- ویژگیها و آموزههای پیر حافظ………………………………………………………………….140
فصل هفتم: چند مسئله مهم راجع به پیر حافظ…………………………………………150
- تأثر حافظ از داستان شیخ صنعان……………………………………………………………………..150
7-1-1-شیخ صنعان و پیر مغان………………………………………………………………………………..152
7-2- جام جم و آیینهی اسکندر……………………………………………………………………………….154
7-2-1- جام جم……………………………………………………………………………………………………155
- پیشینهی کاربرد جام جم در ادبیات فارسی………………………………………………..155
- جام اسکندر…………………………………………………………………………………………161
- ویژگیهای جام جم……………………………………………………………………………….162
- مقصود از جام جم در عرفان……………………………………………………………………166
- جام جم و آیینه……………………………………………………………………………………..167
- آیینهی اسکندر………………………………………………………………………………………….173
شراب………………………………………………………………………………………………………….174
- صحو و سکر……………………………………………………………………………………………..175
- ویژگیهای شراب………………………………………………………………………………………180
7-3-2-1- ویژگیهای شراب انگوری(زمینی)………………………………………………………….180
7-3-2-2- ویژگیهای مشترک شراب انگوری و روحانی………………………………………….181
- ویژگیهای مختص شراب روحانی………………………………………………………….184
7-3-3- ترکیبات اضافی به کار رفته با شراب……………………………………………………………..187
7-3-4- برخی اصطلاحات مربوط به شراب……………………………………………………………….189
7-3-4-1- بادهی خام…………………………………………………………………………………………….189
7-3-4-2- می مغانه……………………………………………………………………………………………….190
7-3-4-3- هوم……………………………………………………………………………………………………….191
7-3-4-4-پیر دهقان………………………………………………………………………………………………..196
7-3-4-5- شیخ جام………………………………………………………………………………………………..196
7-3-4-6-پیر گلرنگ……………………………………………………………………………………………….197
- محل به دست آوردن شراب…………………………………………………………………………199
7-3-5-1-خرابات و میخانه………………………………………………………………………………………201
- شخصیتهای مرتبط با شراب………………………………………………………………………204
- شراب در دیوان حافظ………………………………………………………………………………..206
7-3-7-1- بادهی عرفانی…………………………………………………………………………………..207
7-3-7-2- بادهی انگوری (زمینی)……………………………………………………………………..208
7-3-7-3- بادهی ادبی………………………………………………………………………………………209
- شراب و عشق……………………………………………………………………………………………212
7-3-8-1-وجوه اشتراک شراب و عشق………………………………………………………………219
7-3-8-2-مکان عشق………………………………………………………………………………………221
7-3-8-3-شراب، عشق و پیر مغان……………………………………………………………………222
- فصل هشتم: جدولهای مربوط به بسامد پیر و مشتقات آن در آثار چهار شاعر مذکور………………………………………………………………………………………………………………225
8-1- عطار……………………………………………………………………………………………………………..225
8-1-1- الهی نامه……………………………………………………………………………………………………225
8-1-2- دیوان اشعار……………………………………………………………………………………………….227
8-1-3- اسرارنامه……………………………………………………………………………………………………229
8-1-4- منطقالطیر………………………………………………………………………………………………….230
8-1-5- مختارنامه…………………………………………………………………………………………………..231
8-1-6- تذکرهالاولیاء………………………………………………………………………………………………231
8-1-7- مصیبتنامه………………………………………………………………………………………………..231
8-2- خواجو………………………………………………………………………………………………………….235
8-2-1- دیوان اشعار……………………………………………………………………………………………….235
8-2-2- سایر آثار……………………………………………………………………………………………………236
8-3- حافظ…………………………………………………………………………………………………………….237
8-3-1- دیوان اشعار………………………………………………………………………………………………..237
8-4-سنایی……………………………………………………………………………………………………………..240
8-4-1-دیوان اشعار…………………………………………………………………………………………………240
8-4-2- حدیقهالحقیقه………………………………………………………………………………………………241
8-4-3- سایر آثار…………………………………………………………………………………………………….242
8-5- پیر مغان در آثار شاعران همعصر یا پیش از حافظ………………………………………………..243
نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………….244
فهرست منابع………………………………………………………………………………………………….247
چکیدهی انگلیسی……………………………………………………………………………………………269
فصل اول: مقدمه
1-1-مقدمه، هدف و روش تحقیق
یکی از بزرگترین و پرارجترین شاعران ایران زمین که در آسمان ادب این کشور جاودانه میدرخشد، خواجه حافظ شیرازی است. هنر والای این شاعر در غزلسرایی، احاطهی او به علوم مختلف، آشنایی با آثار شاعران فارس و عرب پیش از خود، و از همه مهمتر توانایی او در ایهام و نیز ابهامآفرینی به گونه ای که بتواند همزمان جنبه های مختلف عرفان، عشق، طنز، انتقاد اجتماعی و… را در یک غزل یا حتی یک بیت جای دهد، و در عین حال چنان اندیشهها و دیدگاه هایش را در زیر لایه های معنایی شعرش پنهان کند که هنوز هم پس از گذشت هفت قرن از وفاتش، بحث و مجادله بر سر یافتن منظور و مقصودش راجع به موضوعات مختلف مطرح در غزلش ادامه دارد، وی را به شاعری پر رمز و راز تبدیل کرده است. روانی و زیبایی اشعارش گاه مسحورکننده است و شاید به جرأت بتوان ادعا کرد که مردم ایران با هیچ شاعری به اندازه حافظ مأنوس نیستند. علت این محبوبیت را هم علاوه بر هنرمندی شاعر در زیبا سرودن اشعار، میتوان در چند پهلو بودن مفاهیم و تنیدگی زیرکانهی آنها در هم دانست. لذا هر کسی می تواند بر حسب فهم گمانی داشته باشد و با اشعار این شاعر افسونگر انس بگیرد. به همین طریق هر طایفه و طریقهای نیز او را به خود منتسب کرده و از همکیشان و هممشربان خویش شمرده است.
یکی از مسائل مهم و بحثبرانگیز دیوان حافظ، مسئله «پیر» اوست که اغلب با عنوان «پیر مغان» شناخته می شود. اینکه پیر مغان کیست و آیا فردی واقعی است یا خیالی، سؤالی است که غالباً ذهن خوانندگان دیوان حافظ را به خود مشغول داشته و میدارد. درباره کیستی یا چیستی این شخصیت یا اصطلاح، اظهار نظرهای فراوانی شده است. برخی به خاطر وجود واژهی «مغ» در این ترکیب، «پیر مغان» را زرتشت دانسته اند و عدهای دیگر که از دید اصطلاحات صوفیه را بررسی نموده اند، از آن به انسان کامل تعبیر کرده اند، و کسانی هم که از دیدگاه انتقاد اجتماعی به این موضوع نگریستهاند، «پیر مغان» را سمبلی اعتراضی در مقابل شیخان ریاکار صوفیه دانسته اند. در چارچوب مدح پادشاهان هم، بعضی دیگر، مقصود از آن را پادشاه عنوان کرده اند. البته در کنار اینها از پیر مغان به خدا، ائمهی معصومین، امام حسین، عشق، اشاره به مغان پیش از اسلام و…هم تعبیر شده است. برخی از این نظرات چنان متضاد هستند که نمیتوان آنها را در یک مقولهی مشترک گنجاند. اهمیت دانستن منظور حافظ از «پیر» و مشتقات آن در مجموعهی اشعارش، چون «پیر مغان»، «پیر میکده»، «پیر خرابات» و… از این روست که می تواند نمایانگر طرز تفکر، جهانبینی و اعتقادات شاعر بوده، در درک بهتر سایر موضوعات مربوط به حافظ و اشعارش نیز راهگشا باشد.
برای نیل به این مقصود، نیازمندیم که از سرچشمههای اندیشه و تأثر او آگاهی داشته باشیم. محمد گلاندام که به عنوان جامع دیوان حافظ شهرت دارد، در مقدمهی دیوان نوشته است که عدهای از دوستان حافظ، اصرار داشتند که خواجه در زمان حیاتش اشعارش را جمعآوری کند. اما وی به دلیل اشتغال زیاد به مطالعه و «تتبع در دواوین فارسی و عربی» فرصت چنین کاری را نداشت. این گفته اگر قابل استناد باشد، نشان دهنده توجه حافظ به آثار سایر شعرا بوده است. مطالعاتی که در مورد تأثر حافظ از پیشینیانش صورت گرفته، مشترکات وی با تعداد نسبتاً زیادی از شعرا، و تأثیرپذیری او از ایشان -هم در مفاهیم و هم در صورت شعری- را آشکار می کند. بهاءالدین خرمشاهی در مقدمهی جلد 1 «حافظنامه» در بخشی تحت عنوان «تأثیر پیشینیان بر حافظ» حدود بیست شاعر را که حافظ از ایشان تأثیر پذیرفته، برشمرده است. محمد امین ریاحی نیز در مقاله «سرچشمههای مضامین حافظ» (ریاحی، 1350) چند شاعر دیگر را هم به این مجموعه اضافه کرده است، و مطالعه آثار شاعران دیگر، به جز کسانی که این دو نفر اشاره کرده اند، شاید افراد بیشتری را نیز بیفزاید. از این رو به نظر میرسد که یکی از منابع ضروری برای آشنایی با خط فکری حافظ، و ویژگیهای جهان شعری او، رجوع به آثار پیشینیانش باشد. بدین منظور از میان شاعران مؤثر بر حافظ، سه تن که به نظر میرسید بیشترین تأثیر را بر وی گذاشته باشند، به عنوان محور مطالعات پیش از حافظ انتخاب شدند.
از جمله مضامین مهمی که در شعر حافظ وجود دارد، عرفان، عشق، طنز و انتقاد اجتماعی است. از همین رو از میان شاعرانی که حافظ از ایشان تأثیر پذیرفته است، سنایی به عنوان یکی از پیشگامان انتقاد اجتماعی، عرفان و قلندریات[1]، عطار از سردمداران عرفان عاشقانه، و خواجو به لحاظ مشابهت سبک غزلسرایی با حافظ، برای بررسی در نظر گرفته شدند. علاوه بر این موضوعات، جریانها و سنتهای شعری و ادبی مؤثر بر موضوع مورد نظر نیز تا حد ممکن و مورد نیاز بحث شده اند.
ضمناً از آنجا که پیر مراد حافظ ویژگیهای پیران قلندری[2] را دارد، در آثار سایر شاعران نیز این نوع پیر و مسائل مربوط به آن باید برای رسیدن به نتایجی در مورد پیر حافظ، مد نظر قرار گیرد. از همین رو «پیران تصوف» در آثار مورد مطالعه به صورت گذرا، و «پیران قلندری» و مباحث مربوط بدانها مفصلتر بررسی شده اند. و چون پیران قلندری اغلب در قلندریات و به ویژه در قالب غزل به چشم میخورند، لذا منابع مورد استناد، اغلب دیوان شاعران مذکور بوده است. هرچند سایر آثار ایشان نیز برای یافتن مطالب مربوط به موضوع تحقیقی حاضر اجمالاً مورد مطالعه قرار گرفته است.
برای ورود به موضوع مورد پژوهش، در ابتدا مطالبی کلی راجع به عرفان و تصوف، معرفی برخی مکتبها و فرقههای مهم مورد نیاز این پژوهش از قبیل ملامتیه و قلندریه آورده شده، و سپس تأثر حافظ از پیشینیان، مشرب حافظ، نظر حافظ راجع به پیر و بحث ارادت رسمی داشتن یا نداشتن او به فردی خاص، بررسی نظرات ارائه شده درباره پیر مغان حافظ، شیخ صنعان و دو مسئله مهم مربوط به پیر مغان یعنی شراب و جام جم مباحث دیگر مطرح شده در این تحقیق هستند. بسامد کاربرد پیر و مشتقات آن در شعر (دیوان اشعار و آثاری که در آنها کاربرد پیر نسبتاً چشمگیر باشد.) چهار شاعر مورد بحث نیز در قالب جدولهایی نشان داده شده است.
ضمناً از آنجا که هدف این تحقیق شناخت پیر حافظ (با توجه به آثار پیشینیان او) است، لذا مطالعه آثار پیشینیان حافظ فقط به منظور آشنایی با سابقه کاربرد پیر و چگونگی آن، و نیز آگاهی از سیر فکری، ادبی، فرهنگی، عقیدتی، سنتهای شعری و… پیش از حافظ است تا سرچشمههای «پیر» و به ویژه «پیر مغان» او معلوم شود. لذا استناد به آثار شاعران پیش از حافظ اغلب در قالب شاهد مثال و در داخل مباحث مطرح شده مربوط به کل بحث یا مربوط به حافظ آمده و به هیچ یک از شاعران پیشین بخشی جداگانه اختصاص نیافته است.
نکتهی قابل ذکر در مورد ارجاعنویسی این است که اگرچه ارجاع نویسی به روش APAانجام شده است، اما برای سهولت مقایسه، ارجاعنویسی داخل متنی ابیات و مطالب ذکر شده از آثار چهار شاعر مورد بحث، مستقیماً با ذکر نام کتاب صورت گرفته است و علاوه بر شماره صفحه، معمولاً شماره شعر یا غزل مورد ارجاع هم با حرف ش مشخص شده است. در مورد ارجاعات دیوان حافظ هم، چون چاپهای متعددی از دیوان حافظ، و از انتشاراتیهای مختلف وجود دارد، برای راحتی در ارجاع به ابیات، به ویژه برای خوانندگان، شماره و بیت غزل بر اساس نسخهی تصحیح غنی و قزوینی، به صورت (دیوان حافظ، شماره بیت/شماره غزل) آورده شده است.
1- راجع به قلندریات در بخش مربوط به قلندریه توضیح داده شده است.
2- در مبحث پیر در مورد پیران قلندری توضیحاتی ارائه شده است.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-28] [ 12:18:00 ق.ظ ]
|