طبقه‌‌بندی تحقیقات بر اساس نوع هدف‌شان ضرورتاً به معنای وجود مرزهای مشخص و دقیق بین انواع تحقیقات نیست، بلکه اکثر این تحقیقات در یک امتداد قرار دارند و با هم وابستگی‌های مفهومی دارند. برای مثال،تحقیقات بنیادی زیر بنایی برای تحقیقات کاربردی است (خاکی،۱۳۸۸،۲۰۲)۱.

 

به طور کلی تحقیقات بنیادی به کشف قوانین و اصول علمی می‌پردازد و درصدد توسعه مجموعه‌ای از دانسته‌های موجود درباره اصول و قوانین علمی است. در حالی که تحقیقات کاربردی، تحقیقاتی هستند که نظریه ها، قانونمندی‌ها، اصول و فنونی که در تحقیقات بنیادی تدوین می‌شود را برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می‌گیرد(همان منبع، ۲۰۲ )۲. ‌بنابرین‏، روش این تحقیق بر مبنای هدف از آن لحاظ که نتایج مورد انتظار آن می‌تواند در شیوه های مواجهه با بازار به خدمت آید کاربردی است.

 

۴-۳روش تجزیه و تحلیل داده ها

 

در این تحقیق به منظور توصیف تحلیل داده ها و آزمون فرضیه‌های تحقیق با توجه به اینکه چند متغیر مستقل وجود دارد که می بایستی اثر آن ها بر روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار گیرد از آمار استباطی و از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. مدل یابی معادلات ساختاری یک تکنیک چند متغیری و نیرومند از خانواده رگرسیون چند متغیری و به بیان دقیق‌تر بسط مدل خطی کلی[۵۳] است که به پژوهشگران امکان می‌دهد مجموعه‌ای از معادلات رگرسیون را به گونه‌ای همزمان مورد آزمون قرار دهد. مدل یابی معادلات ساختاری یک رویکرد آماری جامع برای آزمون فرضیه‌هایی درباره روابط مشاهده شده و مکنون است که به عنوان تحلیل ساختاری کوواریانس، مدل یابی علّی و همچنین لیزرل نامیده می‌شود. اما اصطلاح غالب، مدل یابی معادله ساختاری یا [۵۴]SEM است(هومن، ۱۳۸۷، ۱۱)[۵۵].

 

۱-۴-۳ مدل یابی معادلات ساختاری (SEM)

 

از نظر آذر (۱۳۸۱) مدل یابی معادلات ساختاری یکی از قوی ترین و مناسب ترین روش های تجزیه و تحلیل در تحقیقات علوم رفتاری و اجتماعی، تجزیه و تحلیل چند متغیره است زیرا این گونه موضوعات چند متغیره بوده و نمی توان آن ها را با شیوه دو متغیری (که هر بار یک متغیر مستقل با یک متغیر وابسته در نظر گرفته می شود) حل نمود.

 

»تجزیه و تحلیل ساختارهای کوواریانس» یا همان «مدل یابی معادلات ساختاری»، یکی از اصلی ترین روش های تجزیه و تحلیل ساختار داده های پیچیده و یکی از روش های نو برای بررسی روابط علت و معلولی است و به معنی تجزیه و تحلیل متغیرهای مختلفی است که در یک ساختار مبتنی بر تئوری، تاثیرات همزمان متغیرها را به هم نشان می‌دهد. از طریق این روش می توان قابل قبول بودن مدل های نظری را در جامعه های خاص با بهره گرفتن از داده های همبستگی، غیر آزمایشی و آزمایشی آزمود.

 

شکل ۳-۱ : شکل کلی مدل معادلات ساختاری

 

 

 

۲-۴-۳ اندیشه اساسی زیربنای مدل یابی ساختاری

 

یکی از مفاهیم اساسی که در آمار کاربردی در سطح متوسط وجود دارد اثر انتقالهای جمع پذیر و ضرب پذیر در فهرستی از اعداد است یعنی اگر هر یک از اعداد یک فهرست در مقدار ثابت K ضرب شود میانگین اعداد در همان K ضرب می شود و ‌به این ترتیب ، انحراف معیار استاندارد در مقدار قدر مطلق Kضرب خواهد شد. نکته این است که اگر مجموعه ای از اعداد x با مجموعه دیگری از اعداد y از طریق معادله Y=4Xمرتبط باشند در این صورت واریانس y باید ۱۶ برابر واریانس x باشد و ‌بنابرین‏ از طریق مقایسه واریانس های x و y می توانید به گونه غیر مستقیم این فرضیه را که y و x از طریق معادله y=4x با هم مرتبط هستند را بیازمایید. این اندیشه از طریق تعدادی معادلات خطی از راه های مختلف به چندین متغیر مرتبط با هم تعمیم داده می شود. هرچند قواعد آن پیچیده تر و محاسبات دشوارتر می شود. اما پیام کلی ثابت می ماند. یعنی با

 

    1. ۱٫Holton & Bates۲٫Kane

      ۳٫Bernadin ↑

 

 

 

    1. . Campbel ↑

 

    1. . Brumrach ↑

 

    1. . Hartle ↑

 

    1. . Vision ↑

 

    1. .mision ↑

 

    1. .Nominal Group Technics ↑

 

    1. .Borda ↑

 

    1. . Expert Choice ↑

 

    1. .Analytic Hieratchy process ↑

 

    1. ۱٫Panigyrakis & Theodoridis ↑

 

    1. .Benito ↑

 

    1. . Consuegra et al ↑

 

    1. .Memet Demirbag ↑

 

    1. .Christos B Fotopoulus ↑

 

    1. .Evangelos L.posmas ↑

 

    1. .Chiquan ↑

 

    1. .Hult , Tomas, Ketchen & Slater ↑

 

    1. .Fortune ↑

 

    1. .Kaplan and Norton ↑

 

    1. . Johnson & Soenen ↑

 

    1. premium ↑

 

    1. . Levinthal & Myatt ↑

 

    1. .capability ↑

 

    1. .management capability ↑

 

    1. . Shepherd ↑

 

    1. . Scitovsky ↑

 

    1. . Samoelson ↑

 

    1. . Graham۲٫ Franken Berger ↑

 

 

    1. . Cost Plus ↑

 

    1. . Phase out ↑

 

    1. . Skim Pricing ↑

 

    1. .Penetration Pricing ↑

 

    1. .Slide down ↑

 

    1. . Financial capability ↑

 

    1. . James Van Horne ↑

 

    1. . Investment decision ↑

 

    1. . Capital budgeting ↑

 

    1. . Operation functions ↑

 

    1. .Roger schroeder ↑

 

    1. ۱٫Technological capability ↑

 

    1. . Flanagan ↑

 

    1. ۲٫ kotler & Fox ↑

 

    1. . Bernstein ↑

 

    1. . Berg ↑

 

    1. . Baskin & Aronoff ↑

 

    1. . Dowling ↑

 

    1. . Avenarius ↑

 

    1. ۵۱٫ LeBlanc & Nguyen ↑

 

    1. . General Liner Model(GLM) ↑

 

    1. . Structural Equation Models ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...